Säkerhet och försäkring

Hästar är fantastiska djur! Vi ska komma ihåg att det också är stora djur. Hos oss på Ridklubben Norrtälje Ryttare sätter vi säkerheten först, och du ska kunna känna dig trygg att vistas i stallet och delta i ridlektioner och aktiviteter.

Det finns några grundläggande regler, som gör att vi i stor utsträckning kan förebygga olyckor.

Den viktigaste regeln är att det ska vara lugnt i stallet och i ridhuset  – vi springer inte, och vi skriker inte. Vi går, och vi pratar som vi brukar. Naturligtvis behöver man inte smyga eller viska.

Läs mer nedan om hur vi kan hjälpas åt att förebygga olyckor, och hur du gör om olyckan ändå är framme!

Hjälm används vid all ridning, ryttare under 18 år ska även ha skyddsväst. I hoppning är skyddsväst obligatorisk oavsett ålder.

Om olyckan ändå är framme – försäkring via Folksam

Som medlem i Ridklubben Norrtälje Ryttare, som är en förening ansluten till Svenska Ridsportförbundet, har du en olycksfallsförsäkring genom Folksam. Premien betalas via medlemsavgiften i föreningen.

Försäkringen ger dig ett bra grundskydd om du råkar ut för en skada när du rider och är en medlemsförmån framtagen i samarbete med Svenska Ridsportförbundet.

Vem gäller försäkringen för?

• Medlemmar i förening som ingår i Svenska Ridsportförbundet.
  • Deltagare i prova-på ridning vid enstaka tillfällen hos förening som ingår i Svenska Ridsportförbundet och delatagre i integrationsprojekt anordnade av förening som ingår i förbundet.
  • Deltagare på ridläger anordnat av medlemsförening som ingår i Svenska Ridsportförbundet.
  • Ryttare, kusk eller medhjälpare som är tävlingslicensierad enligt Svenska Ridsportförbundet:s regelverk.

När gäller försäkringen?

Försäkringen gäller vid olycksfallsskada som inträffar under:

• aktivitet anordnad av Svenska Ridsportförbundet, dess distriktsförbund, medlemsförening eller i samverkan med medlemsförening
  • aktivitet som medlemmen utför under verksamhetstid och som har ett direkt samband med ridning omfattas av försäkringen.
  • under enskild ridning och träning i Sverige
  • under direkt färd till och från verksamhet enligt ovan.

Är du medlem eller målsman och vill anmäla en olycksfallsskada?

Du som drabbad anmäler själv till försäkringsbolaget. Ring 0771-950 950 – tala om att du är medlem i en förening som är ansluten till Svenska Ridsportförbundet.

Om olyckan ändå är framme – Agria Incident

Alla våra hästar är försäkrade i Agria, och har en tilläggsförsäkring som kallas för Agria Incident. Denna försäkring omfattar personskada som kan uppstå i samband med den försäkrade hästen.

Du som drabbad anmäler själv in till försäkringsbolaget (försäkringen ligger hos Agria, men skador hanteras av Länsförsäkringar).

Vid incident hör du av dig till kansliet ridskolan@ridklubben-norrtaljeryttare.se, och får uppgifter om hästens försäkringsnummer och alla övriga uppgifter du behöver till anmälan. Du anmäler sedan själv in skadan.