Vår ridskola

Vigelsjö Ridskola är ridskolan som drivs av Ridklubben Norrtälje Ryttare!

Vigelsjö Ridskola är en föreningsdriven ridskola i Ridklubben Norrtälje Ryttares regi, och är en plats för alla i alla åldrar. En plats för alla möjligheter!

Ridskolan har sitt säte bara ett stenkast från Norrtäljes innerkärna, det finns gång- och cykelvägar hela vägen till oss, och bussar finns som stannar nära.

Vi har öppet alla dagar i veckan för både barn och vuxna. Vi har ridgrupper måndag till lördag, och på söndagar har vi kurser, tävlingar, knatteridning och andra aktiviteter.

Alla medlemmar är välkomna att ta del i hästpysslet alla dagar, och för våra medlemmar från 9 år och uppåt är Hästklubben öppen alla veckans dagar – läs mer här!

Vi är medlemmar i Svenska Ridsportförbundet!

Vi samverkar med RF-SISU!

Vår vision

Vi på Ridklubben Norrtälje Ryttare och Vigelsjö Ridskola älskar hästar. Hos oss kan du träna och utvecklas i dressyr, hoppning, WE, CR, longering, körning, tomkörning, voltige, hästkunskap, och allt annat som rör häst.

Vi står för
* god hästhållning
* god ungdomsverksamhet
* utveckling av ridsporten.

Ridklubben Norrtälje Ryttare och Vigelsjö Ridskola är en plats för alla möjligheter!

Börja rida hos oss

Vigelsjö Ridskola är till för alla, oavsett ålder och oberoende av vilken ambition du har med ditt hästintresse. Vill du träna och tävla, vill du hobbyrida, vill du fördjupa dig i någon speciell ridsportgren, vill du lära dig mer om hästar, vill du vara i stallet och umgås med hästarna? Vigelsjö Ridskola ska vara en plats för alla möjligheter.

Ridskolan har alla sorters hästar, från de små ponnysarna till de stora halvbloden.

Inom ridsporten finns många olika grenar – dressyr, hoppning, fälttävlan, polo, körning med fyrspann, trav, galopp, distansritt, voltige, Working Equitation, gymkhana, western, beridet bågskytte, och mer. Bara för att förstå vad alla de olika grenarna har att erbjuda måste man kanske prova dem alla.

Att börja på ridskola är ett bra första steg!

Föreningens ledstjärnor

Våra ledstjärnor, vår code of conduct, gäller alla – ridande, föräldrar, personal, besökare, styrelse, privatryttare, ja alla som är med i vår klubb och alla som rör sig på vår anläggning.

Om man vid något tillfälle tycker att våra ledstjärnor inte efterlevs, så tar man i första hand upp detta direkt med personen i fråga. Om man vill ha mer stöd för att kunna göra det, så kontaktar man någon i personalen eller någon i styrelsen (kontaktuppgifter finns här på hemsidan).

Våra ledstjärnor gäller alltid, och i alla sammanhang, inklusive sociala medier.

Gemenskap – alla är välkomna, vi bjuder in varandra, vi ser varandra, och hjälper varandra, vi hälsar på varandra, vi peppar varandra, både i med- och motgång, vi är positiva och hjälpsamma

Ärlighet och mod – vi pratar direkt med varandra, inte om varandra – modiga, ärliga, trevliga i ton och bemötande, vi är ödmjuka, vi tänker på vad vi säger och hur vi säger det, vi tar reda på fakta, sprider inte rykten, och pratar inte illa om varandra

Respekt – vi visar respekt för varandra, för hästarna, och för våra gemensamma regler, som vi vill bli bemötta bemöter vi andra

Hos oss använder vi oss av Ridhandboken som grund, och utbildningsskalan ser ut så här: